Grupa D din FIBA Europe Cup – ediția 2020/21 s-a desfășurat între 24-30 ianuarie anul curent, la Istanbul. Evenimentul a reunit patru echipe din trei țări, incluzându-le pe BC CSU Sibiu și CSM CSU Oradea. Alături de ele au participat Balkan Botevgrad, din Bulgaria, respectiv Besiktas Istanbul, din Turcia.
Competiția s-a desfășurat pe sistemul fiecare cu fiecare. Intrarea în bula epidemiologică organizată la Istanbul s-a făcut pe data de 24 ianuarie, iar echipele vizitatoare au părăsit localitatea de pe Bosfor în data de 30.
Iubitorii baschetului din România și de pe alte meleaguri au avut oportunitatea să vadă meciurile în transmisiune directă pe canalul YouTube FIBA. Producția a fost realizată de TRT Spor, canal de televiziune ce a transmis toate meciurile pentru publicul de pe teritoriul Turciei.
Cunoaștem rezultatele, am văzut evoluțiile și știm că Istanbul a fost o gazdă deosebit de primitoare, toate cele trei formații vizitatoare reușind în cele din urmă să se califice în optimile de finală. Ceea ce suporterul simplu nu a avut posibilitatea să vadă sunt condițiile extraordinare pe care Besiktas – din postură de club organizator – le-a oferit echipelor participante.

Hotelul – Point Hotel Barbados, din zona Șișli/Besiktas – în care cele patru echipe au domiciliat timp de o săptămână dispune de toate condițiile pe care și le-ar putea dori o grupare sportivă având în vedere că trebuie să petreacă o perioadă atât de lungă fără contact cu exteriorul. Începând de la punctualitate, la calitatea mâncării și încheind cu atenția la detalii. De altfel, oricine a fost cazat în hotelurile business (și nu numai) din Turcia poate să confirme faptul că acesta este un domeniu în care Țara Semilunei strălucește pur și simplu.
Întâi trebuie notat că în incinta hotelului s-a desfășurat testarea la COVID-19 tuturor participanților la eveniment. Este vorba despre delegațiile de câte 21 persoane ale celor patru echipe, oficialii de masă, cavalerii fluierului, staff-ul FIBA și cel care s-a ocupat de buna organizare a turneului. Toate rezultatele au fost negative, lucru întâmpinat cu entuziasm de toată lumea. Deoarece în caz contrar măsurile, oricum stricte, ar fi devenit și mai severe, respectiv dificil de suportat pentru o perioadă de șase zile.
Fiecare echipă a beneficiat de propria sală de mese și sală de conferințe. Astfel, cele patru echipe și-au organizat după bunul plac programul de servire a meselor și cel pentru ședințele tehnice (scouting) fără să depindă de celelalte echipe participante. Un aspect întotdeauna important pentru o echipă sportivă este mâncarea. Calitatea și cantitatea sunt aspecte absolut necesare atât pentru o beneficia de hrană corespunzătoare și necesară activității fizice pe care sportivii o depun, cât și pe plan mental, deoarece mâncarea este întotdeauna importantă, iar atunci când beneficiezi de toate condițiile în acest sens, ca echipă, ești ferit de această grijă.

Discutăm despre un hotel ce dispune de 20 etaje deasupra lobby-ului și patru etaje subterane, la care se adaugă o parcare subterană. Clienții hotelului sunt cazați pe 16 nivele. Patru etaje supra terane cuprind săli de conferințe, bibliotecă și alte spații ce pot fi utilizate.
La fiecare etaj al hotelului în care sunt camerele de cazare pentru clienți există câte o sală pentru masaj. De mare utilitate atât pentru maseuri, cât și pentru beneficiarii masajului. Aceasta este dotată cu paturi de masaj și cu toate cele necesare pentru fizioterapeuți și maseuri. Accesul într-o astfel de sală a fost restricționat fiind permis în regim exclusiv pentru echipele participante la turneu în funcție de etajul la care au fost cazate.
De asemenea, pentru delegațiile sportive aflate în competiție, de mare utilitate s-a dovedit a fi sala de forță, încăpătoare și generoasă, pe care sportivii au avut posibilitatea să o utilizeze pe baza de închiriere. De care mai toate delegațiile s-au folosit în regim zilnic.

Unitatea hotelieră despre care vorbim a găzduit pentru câteva zile, în paralel cu cele patru echipe de baschet, o echipă din campionatul de fotbal al Turciei. Așadar, spațiu și condiții suficiente pentru a găzdui fără niciun fel de probleme un număr consistent de echipe sportive sau delegații numeroase cu diferite nevoi. Fără a deranja sau disturba activitatea celor patru echipe de baschet cazate.
Gazdele au organizat o cafenea special pentru participanții la bulă. Astfel, aceștia nu au interferat în niciun moment al timpului petrecut în hotel cu ceilalți clienți. Este un lucru cunoscut că turcilor le plac aceste activități și au depus eforturi pentru a le oferi participanților la bulă un loc în care să socializeze. Chiar dacă numai între ei.
Ieșirea și intrarea din/în hotel pentru participanții la turneu s-a făcut exclusiv pentru antrenamente și meciuri pe o poartă de acces utilizată numai de aceștia. Respectiva poartă a fost încuiată în permanență, cu excepția momentelor în care participanții la competiție mergeau sau veneau la/de la sală, fiind sub strictă supraveghere.
În exteriorul hotelului a fost organizat un important punct de securitate, cu un număr consistent de forțe de ordine. Ceea ce a avut darul de a transmite un sentiment de siguranță participanților. În plus, poziționarea hotelului într-o zonă bună și înstărită din Istanbul a ajutat la alimentarea acestui sentiment.

Cel mai important aspect în cadrul unei perioade îndelungate petrecută într-un astfel de loc sunt serviciile. Capitol la care turcii se știe că sunt impecabili. Cantitatea și calitatea mâncării au fost de excepție, fiecare echipă primind exact ceea ce a solicitat. Și nimeni nu a plătit mai mult decât a stabilit și anunțat FIBA prin regulament. Adică 80 euro/persoană/noapte. De asemenea, oricine a solicitat orice din cadrul delegațiilor prezente la Point Hotel Barbados din Istanbul, a primit negreșit și fără întârziere.
Există servicii și facilități la care echipele nu au avut acces. Acesta fiind un lucru interzis de FIBA. De exemplu accesul la spa, bazin, saună, sala de jocuri video, în lobby-ul hotelului, respectiv în toate locurile în care ceilalți clienți ai hotelului au avut acces a fost interzis pentru sportivi și personal/staff-urile echipelor. De notat că personalul hotelier nu a intrat în camerele participanților în bulă decât dacă acest lucru a fost cerut în mod expres de către aceștia.
Condițiile oferite în Turcia și calitatea serviciilor, amabilitatea staff-ului, respectiv promptitudinea cu care s-a pus totul la dispoziția echipelor este un exemplu pozitiv ce trebuie subliniat. Este unul dintre aspectele absolut necesare pentru buna organizare a unui astfel de eveniment. Toate împreună cu imaginea cu care clubul organizator a ieșit din acest eveniment. Una la fel de importantă precum performanța pur sportivă!